a

Aperiri vivendum has in. Eu fabellas deseruisse mea, hinc solum tractatos vim ad, ut quem voluptua nam. Ei graeci oblique perci.

Recent Posts

    Sorry, no posts matched your criteria.

kinoa

Kinoa – super zdrava namirnica

Kinoa je trenutno jedna od najpopularnijih zdravih namirnica širom sveta. Ne sadrži gluten, puna je proteina i jedna je od retkih biljaka koja sadrži u sebi svih 9 esencijalnih amino kiselina. Drevni narod Inka je bazirao svoju ishranu na kinoi, jer su shvatili da im daje snagu i izdržđljivost. Hajde da vidimo zašto…

Šta je kinoa?

Visok sadržaj vlakana, magnezijuma, vitamina B kompleksa, gvožđa, kalcijuma, E vitamina i antioksidanata su dovoljan razlog da kinoa nađe svoje mesto na vašem tanjiru.

Iako mnogi smatraju da je kinoa žitarica, ona to ipak nije. Ovo super zdravo seme vodi poreklo iz Južne Amerike. Raste na stabljici koja raste i do 2 m, ima zelenkasto crvene listove i cvetove grozdastog tipa u kojima rađa seme koje je jestivo. Semenke su žute boje, a mogu biti i narandžaste, roze, crvene, ljubičaste, pa čak i crne. Najčešće se viđaju žute, crne i narandžaste.

Ono što se manje zna, je da se pored semena kinoe, mogu jesti i njeni listovi. Po izgledu i ukusu su slični blitvi ili spanaću, ali uglavnom ih nema u prodaji.

Kakvog je ukusa i kako se sprema kinoa?

Kinoa ima dosta blag ukus. Podseća na orašaste plodove tako da je možete kombinovati sa raznim namirnicama. Još jedan plus joj je što se brzo priprema pa ne morate da sedite satima kraj šporeta da biste pripremili sebi zdrav obrok.

Pošto u sebi sadrži fitinski kiselinu, koja sprečava da se neki minerali iskoriste u ljudskom organizmu, kinoa se mora potopiti u vodi na nekoliko sati ili preko noći, pa se tako omekšala kuva. Vodu u kojoj je potopljena, prospite.

Kako da spremite kinou?

  1. Isperite kinou pod mlazom vode. Na taj način ćete isprati njen gorak ukus.
  2. Sipajte kinou u serpu u kojoj ćete je kuvati, dodajte dva puta više vode i posolite.
  3. Kuvajte na tihoj vatri dok ne provri, a onda krčkajte tako 10 – 15 minuta, dok ne omekša ili dok ne upije vodu.
  4. Rastresite viljuškom da dobijete vazdušastu teksturu i vaš super zdrav obrok je spreman.

Dobra stvar je što ako vam preostane kinoe od jednog obroka, lako je možete sačuvati u frižideru za sutradan za neki drugi obrok, salatu ili već neki recept po vašem izboru.

9 razloga da uvrstite kinou u svoj jelovnik

Da rezimiramo: hranljiva, ne sadrži gluten, daje snagu i energiju, puna nutrijenata, brzo se sprema, finog ukusa – sve prethodno što je rečeno je vredno bar pokušaja. Ako vam se ne dopadne, ok. Ali ako vam se dopadne, evo spiska stvari koje vam kinoa “čini” i time pospešuje vaše zdravlje.

1. Veoma je hranljiva

Već smo prethodno rekli odakle potiče i koji su je narodi koristili. Kinoa je sada rasprostranjena širom sveta i čak ima status super-namirnice. Može se naći u svim radnjama zdrave hrane, pa čak i u većini restorana, naročito onih čiji meni naglašava zdravu i organsku hranu.

Jedna šolja kuvane kinoe (oko 185 g) je puna nutrijenata, vitamina i minerala; sadrži 222 kalorije od kojih 34 g ugljenih hidrata i oko 4 g masti.

2. Ne sadrži gluten

Ova super namirnica ne sadrži gluten pa je kao takva idealna za ishranu ljudi koji su intolerantni. Takođe, ta informacija je od značaja i za sve one koji ga sada svesno izbegavaju, a nisu intolerantni.

Važno je istaći da je bezglutenska dijeta, koja je zadnjih godina jako popularna, zdrava samo ako se bazira na namirnicama koje su prirodne, tj. prirodno ne sadrže gluten. Ljudi koji žele da drže ovakvu bezglutensku dijetu tj. da jedu hranu bez glutena, često posežu za prerađenim namirnicama na bazi skroba, a to nije dobro. Da se jednostavnije izrazimo: bezglutenski “džank fud” (engl. junk food) je i dalje “džank fud”. Istražite malo: tapioka, batat, kukuruzno ili pirinčano brašno… sve su to opcije. Ali dokazano je da ljudi koji konzumiraju kinou radije od ostalih bezglutenskih namirnica, u značajnoj meri unose više antioksidanasa i nutrijenata u svoj organizam.

3. Puna je proteina

Poznato je da su proteini sasatvljeni od aminokiselina. Njih 9 se nazivaju esencijalnim i naše telo ih ne proizvodi, već ih unosimo putem hrane. Kinoa sadrži u sebi svih 9 esencijalnih aminokiselina. To je čini super-namirnicom. U šolji kuvane kinoe (185 g) imate 8 g proteina, pa je ovo jedna od omiljenih namirnica vegana i vegetarijanaca.

4. Ima nizak glikemijski indeks

Glikemijski indeks je merna jedinica za brzinu kojom nivo šećera u krvi poraste posle konzumiranja neke namirnice.

Kada se jede previše hrane koja ima visok glikemijski indeks, dodatno se stimuliše apetit i to nas vodi u gojaznost. Hrana koja ima visok glikemijski indeks se takođe dovodi u vezu sa bolestima modernog doba, pre svega Dijabetesom tipa 2 i srčanim oboljenjima.

Kinoa ima nizak glikemijski indeks, i kao takva je idealna za kontrolu šećera u krvi. Ljudi koji pate od dijabetesa bi svakako trebali da je uvrste u svoju ishranu ali kontrolisano, jer ipak sadrži dosta ugljenih hidrata. Takođe, nije najbolji izbor za ljude na “low – carb” dijetama.

5. Sadrži važne minerale, poput gvožđa i magnezijuma, u velikim količinama

Kinoa u sebi sadrži velike količine gvožđa i magnezijuma, ali kao što smo napisali na početku teksta, kinoa sadrži i fitinsku kiselinu.

Fitinska kiselina se nalazi u žitaricama, mahunarkama, semenkama i koštunjavom voću. Sadrži čvrsto vezan fosfor koji ljudi i životinje sa jednim želucem ne mogu da iskoriste. Ova kiselina vezuje minerale iz našeg tela i čini ih neiskoristivim (kalcijum, magnezijum, gvožđe i cink) tako da može da dođe do ozbiljnog manjka minerala u organizmu. Da bi iskoristili sve minerale iz namirnica koje sadrže fitinski kiselinu, moramo ih pripremati na određeni način tj potapati, pustiti da proklijaju ili kuvati.

6. Odlična je za metabolizam

Sam sasatv kinoe, sa svim mineralima i vitaminima, je dovoljan razlog da verujemo da je odlična za naš metabolizam. Međutim, još neke činjenice govore u prilog ovoj tezi. Naime, utvrđeno je da ljudi koji jedu kinou umesto hleba ili paste, imaju znatno niži novo šećera, triglicerida i insulina.

7. Sadrži dosta antioksidanata

I ptice na grani su čule za antioksidanse i za njihove benefite. Oni se bore protiv slobodnih radikala, održavaju nam mladalački izgled i sprečavaju nastanak nekih oboljenja.

Jedna studija na koju smo naišli istražujući za ovaj članak, kaže da od deset namirnica koje su naučnici ispitivali, kinoa ima najviši nivo antioksidanata.

Još jedan mali savet: ako pustite da kinoa proklija, sadržj antioksidanata će se još više podići.

8. Pomaže u gubljenju kilograma

Kinoa vam može biti odličan saveznik ako želite da redukujete kilažu. Daje dosta energije, a ima malo kalorija. Svi znamo da je to magična formula: mali unos, velika potrošnja.

Visok sadržaj proteina koji ima pomaže da se metabolizam ubrza a da se apetit smanji. Visok sadržaj vlakana znači da je zasitna – osećaćete se sitijim a nećete uneti previše. Nizak glikemijski ideks je takođe povezan sa manjim unosom kalorija. Mislimo da više nema potrebe reći bilo šta.

9. Lako ćete je uvrstiti u svoj meni

Zbog njenog finog i blagog orašastog ukusa zbog kog se lako kombinuje sa raznim namirnicama, kao i zbog lakoće pripreme, kinoa će se jednostavno i veoma brzo uvući u svakodnevnu rutinu. Mi vam dajemo naše omiljene predloge koje možete naći ovde, a na vama je da izaberete vaš favorit.

Da rezimiramo na kraju: ne sadrži gluten, jako ukusna, zdrava, laka za pripremu – da nastavimo ili već krećete po svoje pakovanje kinoe?